Setiap generasi komputer dicirikan
oleh pembangunan utama teknologi yang mengubah cara komputer beroperasi,
menyebabkan peranti yang semakin kecil, lebih murah, lebih berkuasa dan lebih
cekap dan boleh dipercayai.
Sejarah pembangunan komputer sering
disebut dalam rujukan kepada generasi yang berbeza peranti pengkomputeran.
Setiap generasi komputer dicirikan oleh pembangunan utama teknologi yang
mengubah cara komputer beroperasi, menyebabkan peranti yang semakin kecil,
lebih murah, lebih berkuasa dan lebih cekap dan boleh dipercayai. Baca tentang
setiap generasi dan perkembangan yang membawa kepada peranti semasa yang kita
gunakan hari ini.
Generasi Pertama Tiub Vakum (1940-1956)
Komputer mula digunakan tiub vakum
untuk gendang dan litar magnetik untuk memori, dan selalu besar, mengambil
seluruh bilik. Mereka sangat mahal untuk mengendalikan dan di samping
menggunakan banyak tenaga elektrik, menghasilkan banyak haba, yang sering
menyebabkan kerosakan.
Komputer generasi pertama bergantung
kepada bahasa mesin, bahasa paling rendah peringkat pengaturcaraan difahami
oleh komputer, untuk melakukan operasi, dan mereka hanya dapat menyelesaikan
satu masalah pada satu masa. Input adalah berdasarkan kad menumbuk dan pita
kertas, dan output telah dipaparkan pada cetakan.
Komputer ENIAC dan UNIVAC adalah
contoh alat-alat komputer generasi pertama. UNIVAC ini merupakan komputer
komersial pertama yang disampaikan kepada pelanggan perniagaan, Biro Banci Amerika
Syarikat pada tahun 1951.
Generasi Kedua (1956-1963) Transistor
Transistor menggantikan tiub vakum
dan diiringi dalam generasi kedua komputer. Transistor telah dicipta pada tahun
1947 tetapi tidak melihat penggunaan secara meluas dalam komputer sehingga
akhir 1950-an. Transistor itu jauh lebih tinggi daripada tiub vakum,
membenarkan
komputer menjadi lebih kecil, lebih
cepat, lebih murah, lebih cekap tenaga dan lebih dipercayai daripada
pendahulunya generasi pertama mereka. Walaupun transistor masih menghasilkan
banyak haba yang memudahkan komputer kepada kerosakan, ia merupakan peningkatan
besar berbanding tiub vakum. Komputer generasi kedua masih bergantung pada kad
tebuk untuk input dan cetakan untuk output.
Komputer generasi kedua berpindah
dari binari samar bahasa mesin dengan bahasa simbolik, atau perhimpunan, yang
membenarkan pengaturcara untuk menentukan arahan dalam perkataan. Bahasa
pengaturcaraan peringkat tinggi juga sedang dibangunkan pada masa ini, seperti
versi awal COBOL dan FORTRAN. Ini juga merupakan komputer pertama yang disimpan
arahan dalam ingatan, mereka yang berpindah dari gendang kepada teknologi
magnet teras magnet.
Komputer generasi kedua ini telah
dibangunkan bagi industri tenaga atom.
Generasi Ketiga (1964-1971) Litar Bersepadu
Pembangunan litar bersepadu adalah
lambang generasi ketiga komputer. Transistor telah miniaturized dan diletakkan
di atas cip silikon, yang disebut semikonduktor, yang secara drastik
meningkatkan kelajuan dan kecekapan komputer.
Daripada menumbuk kad dan cetakan,
pengguna berinteraksi dengan komputer generasi ketiga melalui keyboard dan
monitor dan diantaramukakan dengan sistem operasi, yang membenarkan peranti
untuk menjalankan aplikasi yang berbeza pada satu masa dengan program utama
yang dipantau memori. Komputer untuk pertama kalinya menjadi diakses oleh
khalayak ramai kerana mereka lebih kecil dan lebih murah daripada senior-senior
mereka.
Generasi Keempat (1971-Sekarang) Mikropemproses
Mikropemproses membawa generasi
keempat komputer, seperti beribu-ribu litar bersepadu telah dibina ke dalam cip
silikon tunggal. Apa dalam generasi pertama diisi bilik keseluruhan kini boleh
muat dalam tapak tangan. Intel 4004 cip, yang dibangunkan pada tahun 1971, yang
terletak semua komponen komputer dari unit pemprosesan pusat dan memori untuk
input/output kawalan-pada cip tunggal.
Pada tahun 1981 IBM memperkenalkan
komputer pertamanya untuk pengguna rumah, dan pada tahun 1984 Apple
memperkenalkan Macintosh. Mikropemproses juga berpindah daripada alam komputer
meja dan dalam banyak bidang kehidupan sebagai lebih dan lebih banyak produk
setiap hari mula menggunakan mikropemproses.
Oleh kerana komputer kecil menjadi
lebih berkuasa, mereka boleh dikaitkan bersama-sama dengan rangkaian bentuk,
yang akhirnya membawa kepada pembangunan Internet. Komputer generasi keempat
juga menyaksikan pembangunan GUIs, tikus dan peranti pegang tangan.
Generasi Kelima (Present and Beyond) Kepintaran Buatan
Kelima peranti komputer generasi,
berasaskan kecerdasan buatan, masih dalam pembangunan, walaupun terdapat
beberapa aplikasi, seperti suara, yang digunakan hari ini. Penggunaan
pemprosesan selari superkonduktor dan membantu untuk membuat kecerdasan buatan
realiti. Kuantum pengiraan dan molekul dan nanoteknologi radikal akan berubah
wajah komputer pada tahun-tahun akan datang. Matlamat komputer generasi kelima
adalah untuk membangunkan peranti yang bertindak balas terhadap input bahasa
asli dan dapat belajar dan organisasi sendiri.
Kecerdasan buatan (AI) merupakan
kepintaran mesin dan cabang sains komputer yang bertujuan untuk mewujudkan itu.
Buku teks AI menentukan bidang sebagai "kajian dan reka bentuk agen
pintar" di mana ejen yang bijak adalah sistem yang menganggap alam sekitar
dan mengambil tindakan yang memaksimumkan peluang mencapai kejayaan. John
McCarthy, yang dicipta jangka pada tahun 1956, mendefinisikan ia sebagai
"sains dan kejuruteraan membuat mesin pintar."
Bidang ini diasaskan pada tuntutan
bahawa harta tengah manusia, kebijaksanaan-kebijaksanaan yang Homo
sapiens-boleh jadi tepat diterangkan bahawa ia boleh simulasi oleh mesin. Ini
menimbulkan isu falsafah mengenai sifat minda dan etika mencipta makhluk
buatan, isu-isu yang telah ditangani oleh fiksyen mitos, dan falsafah sejak zaman
kuno. Kecerdasan buatan telah menjadi keyakinan, tetapi juga telah mengalami
pelbagai rintangan dan, hari ini, telah menjadi bahagian yang penting dalam
industri teknologi, menyediakan mengangkat berat bagi banyak masalah yang
paling sukar dalam sains komputer.
AI penyelidikan adalah sangat
teknikal dan khusus, sangat dibahagikan kepada subfields yang sering gagal
untuk berkomunikasi antara satu sama lain. Subfields membesar di institusi
tertentu, kerja penyelidik individu, penyelesaian masalah tertentu, perbezaan
lamanya berpendapat tentang bagaimana AI perlu dilakukan dan penggunaan secara
meluas alat berbeza. Masalah utama AI termasuk ciri-ciri seperti pemikiran,
pengetahuan, perancangan, pembelajaran, komunikasi persepsi, dan kebolehan
untuk bergerak dan memanipulasi objek. Ketua perisikan (atau "kuat
AI") masih antara matlamat jangka bidang yang panjang.
casino no deposit bonus codes for casinos - DrMCD
BalasHapusCasino No Deposit Bonus Codes for Casino · 1. Casino Club, $5 free chip, 서산 출장마사지 No 포항 출장샵 deposit bonus code · 2. Playtech Casino, 100% match bonus 통영 출장샵 up to $1000 사천 출장마사지 · 3. 부천 출장마사지 Slot